Kinéteam Anne Stevens

Psychomotoriek

A B C D E F G H

Kinderen leren spelenderwijs. Al bewegend ontwikkelen ze hun spieren, zintuigen en hun motoriek. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo. Meestal gaat dit vanzelf. Bij sommige kinderen is er echter sprake van vertraagde of een afwijkende ontwikkeling. Dit kan het gevolg zijn van een aandoening van de zintuigen, het zenuwstelsel of van het houdings- of bewegingsapparaat. Het kan ook komen door een tekort aan motorische ervaring. Soms is de oorzaak niet aanwijsbaar.

Problemen in de motoriek kunnen een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld en de leermogelijkheden van het kind.

Psychomotoriek kan hen daarbij helpen. Een kind met een motorische ontwikkelingsachterstand heeft extra zorg en aandacht nodig. Hij moet harder zijn best doen en meer dan gemiddeld oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen.

Door gericht en spelend te bewegen in onze praktijk, ontwikkelen kinderen het gebruik van hun zintuigen en hun motoriek. Zo werken ze ook aan de algemene leervoorwaarden zoals de automatisering van bepaalde motorische basisvoorwaarden, het zelfvertrouwen en de ruimtelijke oriëntatie.

Onze doelgroep zijn vnl. schoolkinderen.

Oudere kinderen kunnen motorisch onhandig zijn of “houterig” bewegen, vaak hun evenwicht verliezen en veel uit hun handen laten vallen. Ook kan een kind angstig zijn om te bewegen of een slechte of slappe houding hebben.

Soms maakt een kind veel bijbewegingen of lijkt het achter in zijn motorische ontwikkeling ten opzichte van leeftijdgenootjes. Een kind kan moeite hebben met zich lag te concentreren of stil te zitten.

Het leren schrijven gebeurt moeizaam en vertraagd, het kind maakt omkeringen of verwisselt letters of cijfers van plaats.

Bureau

Voorbeelden van indicaties zijn:

Behandeling gebeurt op voorschrift van een arts.

Bij aanvang van de behandeling worden er gestandaardiseerde tests uitgevoerd en aan de hand van deze testen en verslagen van leerkrachten , artsen en ouders wordt er een behandelplan opgesteld.

De behandeling is erop gericht de motorische ontwikkelingsmogelijkheden van het kind te vergroten zodat het kind plezier krijgt in bewegen en de normale ontwikkelingsspiraal weer op gang komt.